رپورتاژ آگهی

جراحی بینی استخوانی یا سپتورینوپلاستی چیست؟

جراحی بینی استخوانی یا سپتورینوپلاستی چیست؟

 

جراحی بینی استخوانی

سپتورینوپلاستی یا عمل بینی، عملی است برای بهبود ظاهر بینی (رینوپلاستی) و بهبود نحوه تنفس از طریق بینی (سپتوپلاستی). این عمل، شامل عمل بر روی استخوان ها و غضروف هایی است که به بینی شما شکل و ساختار می دهد و سپتوم شما را صاف می کند. سپتوم غضروف و استخوان داخل بینی است که سوراخ های بینی شما را از هم جدا می کند.

سپتورینوپلاستی روشی است که هم توانایی تنفس شما را بهبود می بخشد و هم ظاهر خارجی بینی را تغییر می دهد. سپتورینوپلاستی دو روش را ترکیب می کند:

  • سپتوپلاستی: سپتوم شما غضروفی است که در وسط بینی، بین سوراخ های بینی شما قرار دارد. اگر این غضروف کج یا نامرتب باشد، سپتوم منحرف شده است. انحراف تیغه بینی می تواند تنفس صحیح را دشوار کند و منجر به خشکی دهان، خروپف و سایر عوارض شود. سپتورینوپلاستی با جابجایی و صاف کردن سپتوم این مشکل را اصلاح می کند.
  • رینوپلاستی: این یک روش جراحی است که شکل خارجی بینی را تغییر می دهد. رینوپلاستی شامل برداشتن و تغییر شکل بخشی از استخوان ها و غضروف بینی است.

انحراف تیغه بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

در طول ویزیت، پزشک ابتدا در مورد علائمی که ممکن است داشته باشید سؤال می کند.

برای بررسی داخل بینی، پزشک از یک چراغ و گاهی از ابزاری استفاده می کند که برای باز کردن سوراخ های بینی شما طراحی شده است. گاهی اوقات پزشک قسمت ‌های بالاتر بینی شما را با یک وسیله لوله ‌ای شکل بلند با نور روشن در نوک آن بررسی می‌کند.

بر اساس این معاینه، او می تواند انحراف تیغه بینی را تشخیص دهد و شدت بیماری شما را تعیین کند. اگر جرلح شما، پزشک متخصص گوش، حلق و بینی نیست و نیاز به درمان دارید، ممکن است شما را برای مشاوره و درمان بیشتر به متخصص ارجاع دهد.

آیا علل دیگری برای انسداد بینی وجود دارد؟

ناتوانی در تنفس از طریق بینی می تواند ناخوشایند باشد. خبر خوب این است که روش های جراحی بینی ممکن است مشکلات ساختاری اساسی را ترمیم کرده و جریان هوای مناسب را بازیابی کند. این جراحی برای بسیاری از بیماران زندگی را تغییر می دهد و ممکن است گزینه ای برای شما باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جراحی بینی شکسته به این سایت مراجعه کنید.

انحراف سپتوم

وقتی دیواره نازکی که سوراخ ‌های بینی (یا سپتوم) را از هم جدا می‌کند به یک طرف جابجا شود، به آن انحراف سپتوم می‌گویند. علائم شامل احساس انسداد بینی، مشکل در تنفس از طریق بینی و گاهی اوقات صدای سوت هنگام تنفس است. خونریزی های مکرر بینی و سردرد نیز شایع هستند.

انحراف سپتوم را می توان با سپتوپلاستی، درمان کرد. سپتوپلاستی شامل تعویض یا جابجایی سپتوم برای دستیابی به نتایج دلخواه است. در صورت نیاز به بازسازی غضروف، جراح بینی شما ممکن است پیوند بافت را نیز توصیه کند.

جراحی بینی استخوانی

پولیپ بینی

پولیپ بینی توده های کوچک و خوش خیمی هستند که روی مجرای بینی و سینوس ها ایجاد می شوند. آن ها اغلب به دلیل آلرژی، عفونت یا التهاب مزمن ایجاد می شوند. پولیپ ها می توانند احساس پری در بینی، کاهش حس بویایی و ترشح بعد از بینی ایجاد کنند. پولیپ ها همچنین باعث ایجاد مشکلاتی با خروپف و آپنه خواب می شوند.

پولیپ بینی ممکن است با داروهایی مانند استروئیدها درمان شود، اما در برخی موارد، جراحی بهترین راه برای رفع ریشه مشکل است. یک جراح قابل اعتماد می تواند برای برداشتن پولیپ بینی و بهبود جریان هوا، عمل جراحی بینی را انجام دهد.

عمل جراحی بینی استخوانی چگونه انجام می‌شود؟

جراحی بینی بسته به اینکه جراحی شما چقدر پیچیده باشد و جراح شما چه چیزی را ترجیح می دهد نیاز به بی حسی موضعی همراه با آرامبخش یا بیهوشی عمومی دارد. قبل از جراحی با پزشک خود صحبت کنید که کدام نوع بیهوشی برای شما مناسب است.

جراح شما می تواند شکل استخوان یا غضروف بینی شما را به روش های مختلفی بسته به میزان نیاز به برداشتن یا اضافه کردن، ساختار بینی و مواد موجود تغییر دهد. برای تغییرات کوچک، جراح ممکن است از غضروف هایی که از عمق بیشتری از داخل بینی یا گوش گرفته شده استفاده کند. برای تغییرات بزرگتر، جراح می تواند از غضروف دنده، ایمپلنت یا استخوان سایر قسمت های بدن شما استفاده کند. پس از ایجاد این تغییرات، جراح پوست و بافت بینی را به عقب قرار می دهد و برش ها را در بینی شما بخیه می زند.

اگر دیواره بین دو طرف بینی (سپتوم) خم یا کج (انحراف) باشد، جراح نیز می تواند آن را برای بهبود تنفس اصلاح کند.

پس از جراحی، شما در اتاق ریکاوری خواهید بود، جایی که کارکنان بر بازگشت شما به حالت بیداری نظارت می کنند. ممکن است همان روز آن جا را ترک کنید یا اگر مشکلات سلامتی دیگری دارید، ممکن است یک شب بمانید.

مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی استخوانی

برای کاهش احتمال خونریزی و تورم، پزشک ممکن است از شما بخواهد که این اقدامات احتیاطی را برای چند هفته پس از جراحی رعایت کنید. بسته به جراحی، ممکن است نیازی به انجام همه این موارد نباشد:

  • هنگام خواب سر خود را بالا بیاورید.
  • تا چند هفته بینی خود را باد نکنید.
  • لباس هایی بپوشید که در جلو بسته می شوند. لباس هایی مانند پیراهن یا ژاکت را روی سر خود نکشید.
  • تا پنج هفته از فعالیت‌های شدید مانند ایروبیک و دویدن بپرهیزید تا از احتمال خونریزی بینی جلوگیری کنید.

عوارض عمل جراحی بینی استخوانی چیست؟

عوارض خاص این عمل:

  • چسبندگی، جایی که بافت اسکار در عمق بینی شما شکل می گیرد و می تواند جریان هوا را مسدود کند
  • قرمزی
  • کبودی و تورم بینی و زیر چشم شما
  • خونریزی ناشی از عفونت
  • زخم ناخوشایند پوست شما
  • ایجاد مجموعه ای از خون (هماتوم) یا آبسه بین لایه های سپتوم شما
  • آسیب به اعصابی که پوست نوک بینی است
  • انسداد بینی
  • ایجاد یک سوراخ در سپتوم شما
  • سندرم شوک سمی، که عفونت جریان خون شما است
  • مشکلات زیبایی
  • در صورت نیاز به پیوند غضروف از گوش، مشکلات در محل اهدا کننده وجود دارد
  • رد پیوند
  • نیاز به جراحی اضافی
  • کاهش حس بویایی
  • بی حسی دائمی در داخل و اطراف بینی شما

نتیجه عمل جراحی بینی استخوانی چیست؟

تغییرات بسیار جزئی در ساختار بینی شما – که اغلب در میلی متر اندازه گیری می شود – می تواند تفاوت زیادی در ظاهر بینی شما ایجاد کند. اغلب اوقات، یک جراح با تجربه می تواند نتایجی را که هر دوی شما از آن راضی هستید به دست آورد. اما در برخی موارد، تغییرات جزئی کافی نیست و شما و جراحتان ممکن است تصمیم بگیرید برای تغییرات بیشتر، جراحی دوم را انجام دهید. در این صورت، باید حداقل یک سال برای جراحی بعدی صبر کنید، زیرا بینی شما در این مدت ممکن است دچار تغییراتی شود.

دکتر کامبیز ایزدپناه جراح متخصص زیبایی بینی

جمع بندی

عمل‌های ترمیمی و زیبایی پیچیده و سخت هستند. اما با وجود دکتر کامبیز ایزدپناه به نشانی پیج اینستاگرام drkambizizadpanah فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی نگران نتیجه عمل خود نباشید. ایشان با تجربه کاری و تخصصی که در این زمینه دارند، تجربه بهترین عمل را در ذهن شما نقش خواهند بست.

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا