رپورتاژ آگهی

پریا فرزانه ؛ میراث ایران در لباس مدرن

.

 

پریا فرزانه ؛ میراث ایران در لباس مدرن

پریا فرزانه نام دختری است که موج جدیدی از هیجان را به لباس مردان آورده است.

او خود را دلبسته به ریشه‌های ابا و اجدادیش می‌داند.

به همین سبب قصد دارد در فشن شوهایش، مردم را با هنر و فرهنگ ایرانی بیشتر آشنا کند؛ به دور از مشکلات سیاسی که سران کشو‌رها درگیرش هستند.

او می‌خواهد تا فرهنگ‌ها با هم آشتی کنند و مردم دنیا، ایران را تنها با اخبار منفی خاورمیانه بیاد نیاورند.

پریا معتقد است هر کسی لباس‌های کالکشن او را به تن کند حتی اگر به ایران نرفته باشد قسمتی از فرهنگ این خانه را با خود دارد و همین امر، دل‌گرمی برای اوست.

از ووگ تا هارپرزبازار همه از هنرهای او تجلیل کرده‌اند و امروز مجله کمد سارک با افتخار از این هنرمند جوان می‌گوید با ما همراه باشید…

پریا فرزانه ؛ میراث ایران در لباس مدرن

پریا فرزانه در سال 1994 میلادی در انگلستان متولد شد.

پدر و مادر پریا ایرانی هستند و از همان کودکی پریا را با فرهنگ و هنر ایران آشنا کردند.

او در رشته‌ی‌ فشن و لباس مردانه از دانشگاه Ravensbourne در سال 2016 فارغ التحصیل شد و بلافاصله فعالیتش را به شکل حرفه‌ای با راه اندازی برندش به اسم خودش ( پریا فرزانه) شروع کرد.

به گفته‌ی پریا، پدربزرگش خیاط کت و شلوار در ایران بوده است؛ همین امر، میل فعالیت در حیطه‌ی لباس مردانه را در پریا به وجود می‌آورد.

او کم کم در همین عرصه‌ شناخته شد و اعتبار 21 سهام‌دار را در سراسر جهان بدست آورد. اولین کالکشن او در سال 2017 رونمایی شد.

تلفیق هنرهای ایرانی با طرح و سیلوئت‌های مدرن، ترکیب تایپوگرافی فارسی با استایل هیپ هاپ و استفاده از تکنیک قلمکار از شاخصه‌های اصلی طراحی لباس پریا فرزانه است.

پریا استعداد نوظهور دنیای فشن بریتانیا

جایزه‌ی LVMH مسابقه‌ای است که سالانه 20 نفر از بهترین استعدادهای نوظهور در صنعت مد را معرفی می‌کند ، برندگان این لیست برای توسعه کار خود طی یک دوره 12 ماهه 300،000 یورو همراه با پشتیبانی فنی و مالی دریافت می کنند.

در سال 2019 در بین 1700 کاندید طراح لباس‌ مردانه، پریا فرزانه موفق شد که در لیست این 20 نفر قرار بگیرد.

” این خیلی خوب است شخص با استعدادی مثل پریا در این لیست قرار بگیرد و هنرش را در مقابل چهره‌های مطرح صنعت مد به نمایش بگذارد.”

Gurmit Matharu مدیر دوره فشن دانشگاه Ravensbourne

البته ناگفته نماند در 2018 پریا از طرف اتحادیه فشن بریتانیا به عنوان NEWGEN انتخاب شد.

عوامل تاثیر گذار بر شهرت جهانی پریا فرزانه

پریا فرزانه ؛ میراث ایران در لباس مدرن

از اشخاصی که باعث شناخت شدن بیشتر پریا فرزانه و افزایش طرفدارانش در تابستان 2017 شد، Frank Ocean بود.

این خواننده‌ی آمریکایی، در فستیوال Lovebox لندن یکی از تی‌شرت پریا را بر روی استیج بر تن کرد.

طراحی کفش این جوان خوش ذوق برای Converse’s One Star Hotel در مطرح شدن او بسیار موثر بود.

او می‌گوید از دوران نوجوانی از کفش‌های کانورس استفاده می‌کرده و هم اکنون نیز آنها را به عنوان اکسسوری هماهنگ در کالکشن‌هایش استایل می‌کند.

در این طراحی‌ او نقش بته جقه‌های اصیل ایرانی را در رنگ‌ها قرمز، آبی و سفید بر روی کفش کانورس می‌آورد. پارچه‌های سنتی بکار رفته در کفش‌های کانورس مستقیما از ایران تهیه می‌شود.

BTS! گروه موسیقی نام آشنا از کره جنوبی از دیگر عوامل تاثیر گذار بر شهرت جهانی پریا فرزانه هستند.

این 7 پسر در یکی از اجراهایشان لباس‌هایی با المان‌های ایرانی از کالکشن این طراح انتخاب کردند.

منبع الهام پریا فرزانه در طراحی‌ لباس

با وجود اینکه پریا در انگلستان به دنیا آمده است ولی هر سال تقریبا با خانواده‌اش به ایران سفر کرده و با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا شده است.

او خودش در مصاحبه‌هایش بارها به این نکته که متاثر از فرهنگ و مراسم ایرانی است اشاره کرده است.

هرآنچه که او در دوران کودکیش از ایران دیده است را در پس ذهنش برای طراحی، کاملا به یاد دارد.

به طور مثال او می‌گوید در خانه‌ی مادر بزرگش بر روی میزها پارچه‌ی قلمکار و بر روی آن پلاستیکی برای محافظت از آن پارچه می‌کشیدند که همین تصویر را او در کالکشن پاییز 2019 خود اجرا کرد.

کالکشن پاییز 2019

نکته قابل تامل و جالب که در فشن شوهای پریا فرزانه می‌توانیم ببینیم این است که او سعی می‌کند معضلات اجتماعی را به چالش بکشد.

در کت واک پاییز 2019 یک تخت در صحنه گذاشته شده بود.

اولین مدل با پوششی کامل، با صدای آلارم ساعت از خواب بیدار می‌شود و گوشی به دست به صحنه می‌آید.

در ادامه تمام مدل‌ها تک به تک با گوشی به روی صحنه می‌آیند و از خودشان سلفی می‌گیرند.

در این نمایش پریا قصد داشت کنایه‌ای به وابستگی بیمارگونه افراد، به تلفن‌های همراه بزند.

همچنین محصور شدن انسان‌ها در دنیای مجازی را با اتاقک پلاستیکی نشان دهد.

کارت دعوت این فشن شو نیز خیلی جالب و خلاقانه بود؛ دعوت نامه، پاکت پلاستیکی بود که برای ورود، به همراه آوردنش الزامی بود.

قبل از شروع اجرا از مهمان‌ها خواسته شد گوشی‌های خودشان را در این پاکت‌ها بگذارند و برای دقایقی با دنیای مجازی قطع ارتباط کنند.

پیام پریا فرزانه در پس اجراهایش

پریا فرزانه ؛ میراث ایران در لباس مدرن

همانطور که گفتیم در نمایش‌های قوی و جذاب پریا، شاهد به چالش کشیدن معضلاتی از قبیل سیاسی، اجتماعی و تبعیض جنسیتی هستیم.

او در تلاش است که همیشه پیامی را به مخاطبانش انتقال دهد.

برای مثال در اجرای کالکشن بهار 2020 او، در وسط سالن تعدادی تلویزیون روی هم تعبیه شده بود که به طور اتفاقی تصویر مهمانان را به خودشان نشان می‌داد.

تمامی مدل‌ها، کلاه گیس یکسان و ماسک‌های دلقک مانند با لبخند مصنوعی داشتند.

همه‌ی این‌ها نمادی از تاثیر منفی رسانه‌های اجتماعی بر روی زندگی امروزی انسان است.

در انتهای همین اجرا مدل‌ها، رز زرد را به مخاطبین هدیه می‌دادند که در قرن 18 به معنای صلح و آشتی در خاورمیانه بوده است.

پریا فرزانه همچنین در فشن شوی پاییز 2020 از مهمان‌ها خواست که بر اساس جنسیت تفکیک شوند.

او در آخر نمایش اشاره به کم بودن تعداد خانم‌ها به نسبت آقایون کرد.

او به محدودیت‌های که برای فعالیت زنان در جامعه امروزی موجود است در واقع کنایه می‌زد.

مراسم عروسی ایرانی در هفته مد مردانه لندن

آخرین کالکشن پریا در مدرسه‌ای در دل لندن بود که حضار شاهد مراسم فرمالیته‌ی عروسی ایرانیان به شیوه‌ی سنتی بودند.

عروس با لباس توری سفید رنگش در انتهای صحنه، به زیرسایبان و داماد با هودی چاپ داری کنار هم نشسته بودند.

در این نمایش، مردان در یکسو و زنان در سوی دیگر ران‌وی قرار گرفتند.

فرزانه درباره‌ی نوع پوشش و همین‌طور رنگ زیتونی بکار برده در لباس داماد که یادآور یونیفرم‌های نظامی است، می‌گوید “در ایران تمام مردان باید به خدمت سربازی بروند. این رنگ‌ها الهام گرفته از لباس سربازان است.”

تمامی کارهایم در راستای مد پایدار هستند که علاقه‌ای ندارم آن را جار بزنم. طرح قلمکار پارچه‌ی لباس‌ها همگی توسط مردی در اصفهان چاپ شده‌اند.

رنگ‌ها به صورت طبیعی، از زردچوبه و زعفران به دست آمده که ابتدا در رودخانه شسته شده و سپس توسط نور آفتاب خشک شده اند.

کلام آخر

توصیه پریا فرزانه به کسانی که علاقمند هستند وارد حوزه مد و فشن بشوند این است که مخاطبین منتظر حرف نگفته‌ای هستند که جدید و نوظهور باشد.

اگر قصد ورود به این عرصه را دارید خلاقیت باید جز لاینفک موضوع طراحی‌های شما باشد.

https://www.banimode.com/

.

4/5 - (1 امتیاز)
تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا