آراد برندینگ

خرید لباس بلوچی سوزن دوزی

خرید لباس بلوچی سوزن دوزی

همانطور که گفته شد سوزن دوزی در مناطق مختلف ایران ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد بلوچی دوزی که در آن از اشکال هندسی، نخ ابریشم و رنگ های شاد استفاده می شود و همانطور که از نام آن پیداست در منطقه سیستان و بلوچستان رایج است. ترکمن دوزی که به آن سیاه دوزی هم گفته می شود نوع متراک تری از سوزن دوزی بلوچی است که پارچه زمینه آن مشکی رنگ بوده و از طرح های طبیعی مثل درخت در آن استفاده می شود. پته دوزی یا همان سوزن دوزی استان کرمان، که روی یک پارچه پشمی به وسیله ی نقوش ذهنی شکل می گیرد.

خرید لباس بلوچی سوزن دوزی

یکی از صنایع دستی که برای اولین بار توسط مردم بلوچ صورت گرفت، صنعت سوزن دوزی لباس بلوچی زنانه بوده است که یک هنر میراثی به حساب می آید و این مدل دوخت توسط سازمان یونسکو به رسمیت شناخته شده و در بازارهای بین المللی در معرض فروش قرار گرفته است. بسیاری از مردم بلوچ که در استان سیستان و بلوچستان زندگی می کنند و هم چنین مردمانی که در جنوب افغانستان مانند منطقه قندهار سکونت دارند از لباسهای بلوچی استفاده می کنند. جهت مشاهده تمامی این مدل ها می توانید به سایت آراد برندینگ مراجعه کنید.

خرید لباس بلوچی زنانه

در کنار تنوع کم نظیر لباس زنانه بلوچی، لباس های مردانه این اقوام نیز از سبک خاصی پیروی می کنند که معمولا به رنگ سفید پرچین است و شلواری گشاد به همراه پیراهنی بلند دارد. پوشش مردان بلوچ از پاک (عمامه)، کلاه سوپی(عرق‌چین)، پاجامک(شلوار گشاد)، سرین‌بند (کمربندی برای شلوار) وکوش (کفش چرمی) تشکیل می شود. کلاه های مردانه عموما به شکل قایق است که از پوست بره دوخته می‌شود؛ این جنس از کلاه مخصوص افراد مرفه و دامادها است. نوع دیگر آن نیز کلاه نخی است که از پارچه نخی دوخته می‌شود و روی آن را برای زیبایی و جلوه بیشتر با نقوش گوناگون سوزن‌دوزی می‌کنند.

خرید لباس بلوچی سوزن دوزی

پارچه ها از دیگر عوامل موثر در قیمت خرید لباس بلوچی ساده زنانه هستند که اغلب نخ های استفاده شده در بافت پارچه های سوزن دوزی از جنس ابریشم و نخ پنبه هستند؛ به طوری که هرچه پارچه ریزبافت تر باشد و نخ به کار رفته نیز ابریشم و نازک باشد برای دوخت آن زمان بیشتری لازم است که در این حالت ارزش کار نهایی و قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. نخ های ابریشم طبیعی حاصل از کرم ابریشم پروتئینی است و قیمت نسبتا بالایی دارد و نخ پنبه نیز از الیاف طبیعی گیاه پنبه در شرکت های نساجی مختلف برای بافت و تولید انواع پارچه استفاده می شود.

لباس بلوچی سوزن دوزی

انواع مختلفی از پارچه ها برای سوزن دوزی لباس بلوچی ساده استفاده می شودکه عمدتا از هفتاد درصد پنبه و سی درصد پلی استر تولید می شود و فرد در آن احساس راحتی دارد چرا که او با لمس کردن آن می تواند نرمی را حس کند. یکی از مدل گل دوزیهایی که زنان بلوچ روی لباس انجام می دهند، گل دوزی شبکه ای نام دارد که به معنای دوخت و دوز سنگین در سراسر یقه و آستین می باشد. یکی از افسانه های ملت بلوچ در فرهنگی که دارند هنر گل دوزی می باشد و یکی از قدیمی ترین تمدنهای جهان محسوب می شود لباس بلوچ بسیار مشهور می باشد چرا که دارای طرح و گلدوزیهای منحصر به فردی می باشد که توسط سرزمینهای بومی به کارگرفته شده است.

خرید لباس بلوچی سوزن دوزی

این هنر شامل استفاده از نخهایی با رنگهای محو نشده، تسبیحها و آیینه های کوچک است که تصاویری از گذشته را به نسلهای بعدی انتقال می دهد. برخی تصاویری که روی لباس بلوچی سوزن دوزی شده طراحی می شود را می توان در سفالهایی که از محل محراه حفاری شده است مشاهده کرد این هنر گل دوزی و سوزن دوزی از فرهنگ بلوچ جداشدنی نیست. در طول سال بسیاری از گردشگران، شهر سیستان و بلوچستان را برای گردشگری انتخاب می کنند و مجذوب لباس بلوچی تپه ای می شوند چراکه دارای سبکی خاص و هنری می باشد. گل دوزی بلوچی یک هنر دست ساز به حساب می آید و در هر گوشه ای از جهان توسط همه مردم شناخته شده می باشد و این کار توسط خانمها بسیار ماهرانه انجام می شود و مراحل خاصی دارد.

5/5 - (2 امتیاز)
تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا