رپورتاژ آگهی

تهیه کود از تفاله چای؛ برای گلهای آپارتمانی

تهیه کود از تفاله چای؛ برای گلهای آپارتمانی

تهیه کود

تهیه کود از تفاله چای برای گلهای آپارتمانی و استفاده از آن می تواند در مورد رشد و تقویت این گیاهان بسیار موثر عمل کند. در حقیقت تفاله چای می تواند یکی از بهترین کودها برای اصلاح خاک و به دنبال آن تقویت رشد انواع گیاهان باشد که به تدریج در خاک تجزیه شده و انواع عناصر و مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تامین می کند.

این کود خانگی ارزان قیمت، در دسترس و پر فایده دارای مزایای زیادی در جهت اصلاح و غنی سازی خاک است که در این متن قصد داریم در مورد این فواید و مزایا و همچنین چگونگی تهیه کود از تفاله چای برای گلهای آپارتمانی صحبت کنیم. جهت کسب اطلاعات سودمند در این زمینه تا انتها با ما همراه باشید.

پیش از آنکه به فواید تفاله چای در باغبانی و گیاهان بپردازیم دعوت می کنیم تا جامع ترین مقاله تهیه کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی و راهنمای خرید کود خانگی در وبسایت digiagram را مطالعه کنید. در این سایت در مورد طرز تهیه کود خانگی از مواد دم دست در خانه مثل نمک، قهوه، تفاله تخم مرغ، برگ درختان، نخاله استخوان و . . . توضیحات مختصر و مفیدی ارائه شده است.

فواید تفاله چای در باغبانی و گیاهان

کود خانگی

چای را به جرات می توان محبوب ترین نوشیدنی گرم در کشورهای شرقی و به خصوص در ایران به شمار آورد. اما این نوشیدنی پر خاصیت و آنتی باکتریال تنها برای انسان ها مفید نبوده و از فواید آن می تواند برای آفت کشی خاک نیز استفاده کرد. این پروسه گیاه مورد کشت در آن خاک را از انواع سموم شیمیایی و آفت کش ها بی نیاز می سازد. چای در برگ های خود دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان، تیانین و کافئین است و تفاله آن به عنوان یک کود سالم غیر شیمیایی می تواند در تقویت رشد انواع گیاهان و درختان موثر عمل کند.

در حال حاضر به دلیل افزایش تعداد افراد و ارگان های حمایت کننده از محیط زیست اغلب کشاورزان و باغداران به دنبال استفاده از کودهای غیر شیمیایی و سازگار با محیط زیست هستند تا از این طریق ضرری به محیط زیست انسان ها و حیوانات وارد ننمایند. تهیه کود از تفاله چای برای گلهای آپارتمانی و غیر آپارتمانی و استفاده از آن می تواند به مرور زمان خاک را به یک خاک سالم تبدیل و پروسه رشد گل و گیاه را بهبود ببخشد. داشتن گیاهانی با رشد بهتر، سالم، دارای برگ ها و گلهایی شفاف و زیبا از جمله نتایج استفاده از کود تفاله چای است.

از منظری دیگر تهیه کود از تفاله چای برای گلهای آپارتمانی و سایر گیاهان می تواند گام مهمی در جهت کاهش میزان زباله و بازیافت مفید زباله تفاله چای نیز باشد. مصرف چای در ایران بالاست و به مراتب تفاله چای تولیدی خانوارهای ایرانی نیز بالا می باشد. از این رو کاهش قابل توجهی در میزان زباله های تر تولیدی با تهیه کود تفاله چای ایجاد می شود. در حالت کلی فواید تفاله چای در باغبانی و گیاهان را می توان شامل مواردی به شرح زیر دانست:

1) غنی سازی خاک و افزایش میزان مواد مغذی آن

اسید تانیک و سایر مواد مغذی موجود در تفاله چای، با ورود به خاک باعث افزایش حاصلخیزی آن می شوند. تفاله چای به عنوان یک کود آلی می تواند فعالیت میکروارگانیسم ها و کرم های مفید خاک را نیز افزایش دهد. بهبود اکسیژن رسانی به ریشه گیاه، جذب مواد مغذی بهتر و بیشتر از طریق ریشه و جذب آب بهتر از نتایج استفاده از کود تفاله چای است که می تواند باعث شاداب تر و سالم تر شدن گیاهان مورد رشد در این بستر شود.

2) تنظیم اسیدیته خاک

همانطور که گفتیم تفاله چای حاوی اسید تانیک است که ورود این اسید به خاک می تواند موجب کاهش  اسیدیته یا PH خاک شود. از این رو استفاده از کود تفاله چای برای خاک هایی که قلیایی شده و نیاز به اصلاح دارند می تواند مفید باشد. همچنین در خاک های خنثی و نزدیک به خنثی نیز استفاده از تفاله چای می تواند بستر مناسبی را برای رشد گیاهانی که تمایل به پرورش در خاک های اسیدی دارند فراهم کند. به عنوان مثال سرخس از جمله گیاهانی است که در خاک اسیدی رشد می کند و در خاک های با PH پایین عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. پس با توجه به میزان اسیدیته خاک و همچنین نیاز گیاه مورد کشت و پرورش خود به خاک اسیدی، خنثی یا قلیایی می توانید در مورد استفاده یا عدم استفاده از کود تفاله چای در خاک مورد نظر تصمیم گیری نمایید.

تفاله چای برای خاک گلدان آپارتمانی

کود خانگی

علاوه بر خاک باغ و باغچه از تفاله چای برای خاک گلدان آپارتمانی نیز می توانید استفاده کنید. در این مورد دقت داشته باشید که اگر قصد استفاده از برگ گیاه چای را دارید در مورد هر بستر رشدی از جمله خاک باغ، باغچه و حتی خاک گلدان های آپارتمانی خود می توانید به صورت مستقیم برگ های سست چای را در داخل خاک دفن کنید. اما در مورد استفاده از چای کیسه ای لازم است پوشش آن را جدا و تفاله را بر روی خاک بریزید. در مورد استفاده از تفاله چای به عنوان کود، اغلب منابع معتبر توصیه می کنند که شکل کمپوست آلی آن را به خاک اضافه کنید چرا که استفاده مستقیم از تفاله چای می تواند تعادل اسیدیته خاک باغ و باغچه را مختل و حتی بر طعم محصولات درختان میوه تاثیر بگذارد.

طریقه تهیه کود از تفاله چای

کود خانگی

جهت تهیه کود از تفاله چای برای گلهای آپارتمانی خود هم می توانید از تفاله چای به صورت مستقیم و با ریختن آن در پای گیاه استفاده نمایید و هم می توانید تفاله چای را با خاک ترکیب کنید و خاک گلدان را با این خاک ترکیبی تعویض نمایید. در حالت دوم تاثیر این کود خانگی و در دسترس بر رشد و تقویت گیاه بیشتر خواهد شد.

در مورد انواع چای کیسه ای نیز همانطور که در بالا گفتیم بهتر است پوشش تفاله چای را جدا و دور بیاندازید و از خود تفاله چای به عنوان کود استفاده کنید. این پوشش ها قابلا پلاستیکی و غیر زیست تخریب پذیر هستند و میکروارگانیسم های موجود در داخل خاک توانایی تجزیه آنها را ندارند.

آموزش ساخت خاک گلدان با تفاله چای

برای ساخت خاک گلدان با تفاله چای، بایستی از تفاله ای استفاده کنید که تنها یک مرتبه دم شده باشد. تفاله چای دو مرتبه دم شده، هیچ گونه مواد مغذی را دارا نبوده و استفاده از آن به عنوان کود عملا بی فایده است. جهت ساخت خاک گلدان با تفاله چای ابتدا صبر کنید تا تفاله به طور کامل خنک شود و سپس آن را با خاک مخلوط کنید. ترکیب حاصل را می توانید به عنوان بستر رشد بسیار مناسب و غنی از مواد مغذی جهت پرورش گل و گیاهان خود استفاده کنید.

با استفاده از فهرست گیاهان آپارتمانی می‌توانید گیاهان جدیدی را به کلکسیون گیاهان منزلتان اضافه‌ کنید که شرایط مراقبت از آنها متناسب با دما و هوای خانه شماست. نه تنها در مورد گیاهان متداول در ایران اطلاعات کسب می‌کنید بلکه می‌توانید با گلها و گیاهان کمیاب و خاص مانند انواع گیاهان گلدار، تراریوم ها، کوکداماها و گیاهان هوازی، کاکتوس ها … آشنا شوید. ۳۵ میلیون تولید گیاهان آپارتمانی تا به اینجای سال گواه استقبال بی نظیر مردم برای نگهداری گیاهان آپارتمانی در منازل است.

با حضور گیاه آپارتمانی در کنار شما، طراوت و انگیزه برای رشد هر روز به شما سلام می کند.

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات
دکمه بازگشت به بالا