رپورتاژ آگهی

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان

عصب کشی که نام دیگر آن روت کانال می باشد که برای از بین بردن قسمت داخلی و نرم دندان صورت می گیرد . قسمت نرم دندان از یک بافت و عروق خونی تشکیل شده است که باعث رشد دندان افراد می شود. برای انجام عصب کشی، معمولاً از بی حسی موضعی استفاده می شود.

عصب کشی

زمانی که قسمت داخلی دندان یک فردی ،دچار آسیب شود و یا التهاب داشته باشد، کار عصب کشی انجام می شود و در صورت از بین رفتن مغز دندان که در اصطلاح به آن مرده می گویند. از عصب کشی برای درمان استفاده می کنند .

به قسمت داخل دندان پالپ هم گفته می شود.

علت های آسیب پالپ دندان

  • وجود ترک در دندان
  • وجود آسیب و تروما در دندان
  • انجام چند درمان دندان پزشکی مانند پر کردن های متعدد بر روی یک دندان
  • ایجاد یک پوسیدگی عمیق در دندان که باعث ایجاد حفره و یا سوراخ بر روی دندان شده است .

علائم پالپ دندان

  • تورم
  • احساس گرم شدن در لثه ها
  • احساس کردن درد در دندان از خفیف تا شدید

دندان پزشک با معاینه در زمان خراب و با بررسی عکس گرفته شده از آن کار عصب کشی را انجام می دهد .

مراحل عصب کشی دندان

  • بی حسی
  • برداشتن قسمت پالپ دندان
  • قرار دادن آنتی بیوتیک موضعی در قسمت باز دندان (برای جلوگیری از عفونت)
  • پر کردن دندان به صورت موقت

بعد از انجام عصب کشی

 با از بین رفتن بی حسی ، احتمال درد در قسمت لثه و دندان وجود دارد . دندان پزشک با تجویز داروهای مسکن مانند استامینوفن و یا ایبوپروفن آن را درمان می کنند .

انجام عصب کشی کار شما را مختل نمی کند و بعد از 1 روز شما می توانید به روال عادی زندگی خود برگردید . فقط توجه داشته باشید تا چند روز با قسمت عصب کشی شده ،غذاهای سفت نخورید و یا فشار زیاد به آن نیاورید.

چند روز بعد از عصب کشی به دندان پزشک مراجعه نمائید تا یک عکس  از دندان شما بگیرد و مطمئن شود که عفونت در داخل دندان ازبین رفته است.

  در صورت نبود عفونت ، دندان پزشک پر کردن دائمی آن را انجام می کند. بعضی مواقع به علت از بین رفتن تاج، دندان پزشک از تاج مصنوعی از جنس پرسلن و یا طلا استفاده می کند و شبیه به دندان واقعی می باشد

خطرات عصب کشی

در بعضی مواقع آسیب به مغز دندان بسیار زیاد است و مینای دندان قادر به تحمل عصب کشی نمی باشد .در این مواقع معمولاً دندان عصب کشی شده ،کشیده می شود .در بعضی از افراد به علت عمق آسیب در ریشۀ دندان، دندان پزشک می تواند بعد از کشیدن آن به جایش از دندان مصنوعی و یا ایمپلنت استفاده نماید .

پرداخت هزینه های عصب کشی دندان

از آنجایی که عصب کشی دندان یکی از اعمال پرهزینه در سیستم دندانپزشکی هست، یکی از راههایی که می توانید این هزینه ها را پرداخت کنید استفاده از بیمه تکمیلی است. البته همه بیمه های تکمیل درمان پوشش دندانپزشکی ندارند. می توان گفت از فواید بیمه تکمیلی این است که هم از درد دندان جلوگیری می کند و هم از درد پرداخت هزینه های دندانپزشکی.

اقدامات بعد از انجام عصب کشی

بعد از عمل عصب کشی شما باید طبق روال قبل حتماً نکات بهداشتی را رعایت کنید . مانند مسواک زدن مرتب، نخ دندان کشیدن را هرگز فراموش نکنید. زیرا انجام این اقدامات موجب بالا رفتن طول عمر دندان شما می شود.

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات
دکمه بازگشت به بالا