فرزندان

چرا فرزندم لکنت زبان دارد؟

با مجله اینترنتی زنان 20 در یک مطلب تازه از فرزندان همراه باشید :

 

لکنت زبان,لکنت زبان در کودکان, اختلال گفتار,علت لکنت زبان در کودکان

 محققان ژن‌های متفاوتی را شناسایی کرده‌اند که در بروز مشکل گفتاری دخیل هستند. چندین سال قبل محققان قادر به شناسایی سه ژن دخیل در اختلال گفتار شدند. این ژن در 12 درصد از جمعیت افراد دارای لکنت زبان دیده شد. بنابراین ما می دانیم که یک کودک با لکنت زبان متولد نمی‌شود، اما با یک استعداد طبیعی- آمادگی- این اختلال توسعه پیدا می‌کند. به گفته یک متخصص آسیب‌شناسی گفتاری، قسمتی از مشکل لکنت زبان ارثی است.

البته این یافته‌ها به این معنا نیست که همه افراد دارای این ژن به لکنت زبان مبتلا می‌شوند. چون در بیشتر مواردی که فرد دارای استعداد طبیعی است یک عامل ایجاد کننده مانند شوک روانی مانند جدایی، مرگ و…، بیماری مانند صرع و… و یا اختلال عملکردی باید وجود داشته باشد. لکنت زبان یک اختلال چند عاملی است. حدود 80 درصد از موارد را مغز به تنهایی اصلاح می‌کند و تا قبل از دوران بلوغ این مشکل از بین می‌رود. اما در 20 درصد از موارد، مشکل ادامه می‌یابد.

توانبخشی توسط متخصص گفتار درمانی
خوشبختانه، برای لکنت زبان درمان وجود دارد. معمولا تکنیک‌های توانبخشی راحت و قابل اجرا توسط متخصص گفتاردرمانی به عنوان اولین چاره مطرح می‌شود. آن ها با درمان شناختی رفتاری که برای فرد در نظر می گیرند، به او کمک می‌کنند تا با استرس و ناراحتی‌هایی که گاهی اوقات با این مشکل همراه است، کنار بیایید. اما وقتی اختلال گفتاری با اختلال کمبود دقت و هماهنگی و حتی تیک همراه است فرد می‌تواند تحت نظر پزشک قرار گیرد.

چند توصیه
اگر فرزند شما مشکل لکنت زبان دارد برای کمک به بیان او به توصیه های زیر توجه کنید:

– به سختی صحبت کردن گاهی باعث عصبی شدن کودک می‌شود، در این زمان با نوازش بازوان و شانه‌هایش او را آرام کنید. این رابطه، او را بهتر آرام خواهد کرد تا این که دستوری بگوید: «استراحت کن، آرام باش»

– سعی کنید وقتی با شما حرف می‌زند به صحبت‌های او گوش دهید، یک گوش دادن صددرصد. یعنی در آن زمان هیچ کار دیگری انجام ندهید و به چشم هایش نگاه کنید. برای اینکه بهتر نگاهتان را ببیند، مقابلش بنشینید. شما خوب می‌دانید تمرکز بر روی آنچه می‌گوید به بیان او کمک خواهد کرد.

– شما نیز هنگامی که با او صحبت می‌کنید، کلمات را به خوبی و آرامی بیان کنید. تا فرزندتان با تقلید از شما طرز بیان خود را تنظیم کند.

منبع:qudsonline.ir

 

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای فرزندان

مجله اینترنتی زنان بیست آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا